Týmová práce I. – budování a rozvoj týmů
na objednávku
1 den, 8 výukových hodin, kurz akreditován MŠMT jako DVPP
Cíl kurzu
- získání schopnosti sestavit tým či přejít ze skupinové práce na práci týmovou
- znalost podmínek efektivnosti týmu
- nalezení vhodných nástrojů pro podporu motivačního působení týmových norem a skupinové soudržnosti
- odlišení úspěšných a neúspěšných týmů, vyvážení produktivního týmu co do zastávaných rolí v týmu podle jednotlivých fází projektu
- pochopení vzájemných vztahů mezi členy týmu a citlivější reagování na případné konflikty
- získání přehledu o základních fázích budování týmu včetně práce týmu v konfliktu a za účasti neefektivních členů týmu
- osvojení si tří podstatných kritérií pro správný výběr členů týmu
- získání představy o základních činnostech správného vůdce týmu, podle nichž je možné korigovat vlastní jednání
- osvojení si metod hodnocení a monitorování týmové práce
Obsah kurzu
Vymezení pojmů tým, týmová práce
- co je to tým?, tým a skupina, týmové procesy, týmové dovednosti, týmové normy, koheze týmu, vlastnosti dobře fungujícího týmu
- typy týmů, velikost týmu, optimální počet členů, tým a stávající organizační struktura
- psychologické rozměry týmové práce, co tým uspokojuje, proč pracovat v týmu, vliv motivace členů týmu na efektivní týmovou práci
Tým a jeho úkol, produktivita týmu
- rovnováha mezi úkolem a týmem, stanovování cílů a měření efektivity týmové práce, kompetentní vedení, ekologický rámec pro analýzu práce týmové efektivity
Budování týmu
- výběr členů týmu podle profesní zdatnosti, osobních charakteristik a předpokladů pro týmovou práci
- zásady budování týmu, vývoj týmu a problémové okamžiky jednotlivých fází
- rezistence vůči týmové práci, když týmy nefungují, konflikt v týmu, ztráta zájmu, nerozhodnost (Analýza problémů v týmu – posuzovací formulář), nástrahy při zavádění týmové práce
Tým a jeho vůdce, vedení týmu
- role vůdce, přehled teorií vůdcovství, styly vedení závislé na zralosti týmu, situační vedení, vůdcovství a zplnomocnění, důvěra, resp. nedůvěra jako základní stavební kámen týmové práce, co vůdce týmu nedělá
- vyhodnocování a formální hodnocení členů týmu vedoucím, rozvíjení členů týmu, odměňování týmu nebo jednotlivců?, osobní problémy, kázeň, obtížní lidé v týmu
- vedení týmu v procesu řešení problémů
Rozvoj týmových dovedností
- chování zaměřené na úkol, na vytváření a zachování týmu, na úkol i podporu týmu, typy nefunkčního chování
- zásady efektivní komunikace a spolupráce v týmu, komunikace a konflikt v týmu, konflikty mezi členy týmu – modelové řešení, styly jednání a prezentace týmu navenek, naslouchání členům týmu
- vedení a řízení týmových porad
- rozhodování v týmu, předpoklady, výhody a nevýhody týmového rozhodování, polarizace skupiny, skupinové myšlení, techniky na kreativní řešení problémů a rozhodování
- rozvoj manažerských dovedností pro vedení týmu v různých fázích vývoje a situacích, delegování, soutěžení
- klíčové kompetence pro práci v týmu, posouzení vlastních klíčových dovedností, možnosti rozvoje týmových dovedností, tj. komunikace, spolupráce, řešení problémů, kreativity, samostatnosti, výkonnosti, zodpovědnosti, schopnosti myslet, učit se a zdůvodňovat, schopnosti hodnotit, nácvik technik
Hodnocení týmového výkonu
- zásady hodnocení týmu, výkonnostní křivka týmu, rysy vysoce výkonného týmu
- co týmy potřebují k dobrému výkonu?, co mohou dělat vedoucí týmu?, co mohou dělat ředitelé organizací pro úspěšnou týmovou práci?
- monitorování pokroků v rozvoji týmu, posuzovací inventář úspěšnosti týmové práce
- akční plánování, matice zodpovědnosti
Lektor
Ing. Mgr. Ilona Mičková, PCC
Majitelka, lektorka a konzultantka managementu, profesionální certifikovaný kouč
» více informacíPro více informací o kurzu nás neváhejte kontaktovat:
ilona.mickova@proudaktivit.cz+420 720 402 520