Rozvoj manažerských dovedností ředitelů škol a jejich zástupců, místo konání NOVÝ JIČÍN
duben 2025 - listopad 2025
6 modulů, 6 dní: 8:30 - 16:00 hod. (48 hodin DVPP)
24.000,- Kč bez DPH,
29.040,- Kč včetně DPH/osoba
Spusťte si video pro více informací k programu.
- 6-ti měsíční modulový rozvojový program cílící na klíčové manažerské kompetence ředitelů škol a jejich zástupců
- uzavřená skupina max. 15 účastníků po celou dobu programu zajišťující bezpečné, otevřené a důvěrné prostředí pro sdílení zkušeností a využití rozvojové metody skupinového koučinku
- moduly programu ověřeny 20-ti letou zkušeností lektorů a mentorů z businessového i školního prostředí
- pouze 1 den v měsíci mimo pracoviště, prezenční forma výuky
- podrobná individuální zpráva z Development centre (psychodiagnostika osobnosti a pozorovatelné chování, silné stránky, rozvojové oblasti účastníka)
- 2 hodinové řízené diskuze s mentory a profesionály z praxe k tématům vedení a rozvoje lidí
- celkem 48 hodin vzdělávání
- v ceně kurzu je celodenní strava (2 x coffee break a oběd)
- účastníci, kteří se nemohou ze závažných důvodů účastnit předem daných termínů, mají možnost se zúčastnit po dobu 3 let od zahájení programu jiného vypsaného termínu stejného (jednodenního ) kurzu zdarma

Cíl kurzu
Posílení lídrovské role ředitele školy, zástupce ředitele školy a osvojení si klíčových manažerských dovedností pro efektivní řízení jednotlivců, pracovních kolektivů i organizace jako celku, včetně řízení motivující organizační kultury a proaktivního klima školy.
Obsah kurzu
6 modulů po 8 výukových hodinách, za každý modul zvlášť obdrží účastník osvědčení
Role lídra, principy vůdcovství
1 den, 8 výukových hodin
termín: 23.4.2025
Cíl
- pochopení role manažera a vůdce
- zefektivnění manažerské práce, posílení produktivity, umění práce s cíli
- vyvažování manažerského stylu směrem k versatilitě
- porozumění a vlastní zhodnocení předpokladů pro vedení lidí – sebepoznání, poznání vedených pracovníků a optimální reakce na jednotlivé skupiny, umění využití všech znalostí a dovedností v praxi, vedení lidí dle situačních podmínek, identifikace vlastního manažerského stylu, citlivé využívání různých stylů vedení lidí podle situačních podmínek, umění optimálního řešení různých manažerských situací, důraz na uplatnění versatility-univerzálnosti v stylu řízení
- umění využít lidský potenciál a podpořit tvůrčím způsobem přemýšlející zaměstnance, kteří maximálně využijí svůj pracovní čas
Obsah
Úvod do managementu
- role manažera, klíčové „hard“ a „soft“ skills, kompetenční model manažera, měření efektivity manažerské práce, dosahování výsledků prostřednictvím druhých
Leadership vs. management
- předpoklady pro vedení lidí, znalost sebe sama, znalost zaměstnanců, znalost manažerských metod a technik, styl řízení přizpůsobený situaci, manažer a charisma, versatilní styl řízení
- efektivní postupy a chování manažera, funkční oblasti vůdcovství, vzorec dosahování cílů, výsledkový rámec, efektivní zadávání úkolů, kontinuita vůdčího chování, fáze rozvoje týmu a pracovníka, dopady do stylu vedení,
Vedení vysoce výkonných pracovníků a pracovních týmů
- operativní vs. strategické zaměření, sebeprosazující vs. zapojující styl řízení, model SCARF – vyladění stylů řízení v závislosti na každodenní realitě, posílení odpovědnosti, kreativity a rozvoje u řízených pracovníků
Efektivní komunikace a asertivita
1 den, 8 výukových hodin
termín: 14.5.2025
Cíl
- osvojení efektivních komunikačních dovedností k tomu, aby účastníkům pomohly zlepšit pracovní vztahy s žáky, rodiči, kolegy a ostatními účastníky komunikačního procesu
- umění identifikovat charakteristické rysy jednotlivých komunikačních stylů a efektivně využívat vlastní komunikační dovednosti k dosažení svých cílů
- poznání možnosti svých i kolegů, rodičů, apod. v komunikačním chování z hlediska transakční analýzy a umění lépe reagovat na vysílané signály tak, aby se předcházelo nedorozuměním v komunikaci a komunikační styl postupně směřoval na komunikaci partnerskou
- osvojení si základních asertivních dovedností a asertivního řešení konfliktů
- uvědomění si role motivace a emocí v komunikačním jednání a umění adekvátně zvolit patřičný komunikační styl tak, aby účastníci budovali pozitivní mezilidské vztahy
Obsah
1. Životní role
- transakční analýza, komunikace „rodič – dospělý – dítě“ (analýza vlastního komunikačního chování), vyjednávání s lidmi z různých rolí, adekvátní odezvy na přijímané chování, předcházení konfliktům a nedorozuměním v komunikaci
- předcházení nedorozuměním a konfliktům v komunikaci, styly řešení konfliktů, emoce a konflikt, rozpoznání zárodků konfliktů, odstranění příčin
2. Problémy sebeprosazení
- asertivní komunikační styl jako hlavní nástroj partnerské komunikace, analýza míry asertivního přístupu v komunikaci
- problémy sebeprosazení, pravidlo 3P, komunikační chování manipulativní, pasivní, agresivní a asertivní, asertivní lidská práva
3. Jednoduché asertivní reakce
- reakce zpětnou vazbou, vyjádření a přijetí komplimentu, asertivní ne, schopnost žádat, na co máme právo – gramofonová deska, umění požádat o laskavost, technika otevřených dveří, negativní dotazování, zásady partnerské komunikace, asertivní řešení konfliktů
4. Metoda asertivních obligací = závazků
- jednání s partnery v častém osobním styku, tvorba vztahu, komunikace a emoce, videotrénink získaných dovedností, asertivní rozhovory, důraz na partnerství v komunikaci, styl výhra-výhra
Efektivní zpětná vazba, motivace a sebemotivace
1 den, 8 výukových hodin
termín: 11.6.2025
Cíl
Kurz se zaměřuje na klíčové aspekty motivačního vedení lidí a posilování jejich angažovanosti, proaktivity a osobního rozvoje. Účastníci se seznámí s motivačním účinkem pochvaly a kritiky i zásadami jejich efektivního vyjadřování. Poznají základní vlivy působící na pracovníka při podávání žádoucího výkonu, ujasní si, jak funguje finanční a nefinanční motivace a jaké trendy v motivaci nabízí 21. století. Uvědomí si, jaké nástroje motivace mají ve svých rukou a kde na motivací lidí působí pouze zprostředkovaně. Obeznání se rovněž s modelem RESPECT, který se zaměřuje na podporu angažovanost lidí v práci, a naleznou si vlastní možnosti, jak ho ve škole efektivně naplňovat, a tím posilovat motivační atmosféru v pedagogickém sboru.
Obsah
Zpětná vazba – základní motivační nástroj manažera
- definice, proč je důlěžiá, oboustranná zpětná vazba v organizačním kontextu, nástroje, trojí tvář zpětné vazby, zásady pro poskytování pochvaly, kritiky, asertivní rozšířená zpětná vazba, jak jednat v emočně vypjatých situacích
Motivace zaměstnanců
- funkce motivace, motivace vs. demotivace a práce se změnou, co nás motivuje, aplikace motivačních teorií v pracovní oblasti, motivační působení úkolů, skóre motivačního potenciálu práce, motivace penězi – kdy fungují a kdy ne, lidé a operační systémy, aneb motivace 3.0 21. století, diamant hodnot – kvadranty štěstí a jejich dopad do motivační atmosféry školy, 5 komponent motivující řídící práce, delegování, model RESPECTU – jak podpořit angažovanost lidí
Změny na trhu práce a sebemotivace
- harmonizace osobního a pracovního života, slaďování z pohledu času, požadavky na flexibilitu a diverzitu, rozdíly mezi prací workholika a špičkového pracovníka, budování dlouhodobé spokojenosti
Hodnocení zaměstnanců, kompetenční model školy
1 den, 8 výukových hodin
termín: 24.9.2025
Cíl
- definování jednotlivých fází hodnotícího rozhovoru, včetně dohody o cílech a rozvoji pracovníka
- uvědomění si vlivu hodnocení na motivaci a sebemotivaci zaměstnanců
- nácvik efektivního vedení rozhovoru a odhalení rezerv v současné praxi hodnocení zaměstnanců
- propojení koncepce hodnocení zaměstnanců na organizační a osobní cíle, jejich sladění
- aplikace zásad zpětné vazby
- zjištění, jak lze pomocí hodnocení zaměstnance uspokojovat hned několik jeho motivačních potřeb
- efektivní zvládání zátěžových nebo kritických momentů v rozhovoru
- ovládnutí technik vedení úspěšného rozhovoru
- tvorba kompetenčního modelu školy
Obsah
Cyklus řízení pracovního výkonu, od formální přípravy hodnocení k jeho praktickému uplatňování
- definování role pracovníka, dohoda o pracovním výkonu (cílech výkonu), plán osobního rozvoje, prozkoumání a posouzení pracovního výkonu, hodnocení zaměstnanců jako součást koncepce řízení pracovního výkonu v organizaci, smysl hodnocení, jaké výstupy lze očekávat, jak s nimi dále pracovat
- kdo je hodnotitelem, příprava hodnotitelů, příprava hodnocených, časování hodnocení, formální a neformální setkání za účelem hodnocení zaměstnanců, role vedoucího, role hodnoceného
Jak vést účinný motivačně-hodnotící rozhovor
- místo konání – domácí půda hodnotitele, hodnoceného, neutrální půda, výhody, nevýhody, uspořádání a rozsazení, fáze motivačně-hodnotícího rozhovoru, dohoda o cílech a osobním rozvoji, příležitost pro emoce a reakce na ně, hodnotitelské chyby
- podmínky a zásady poskytování zpětné vazby, jak správně zacházet s pochvalou a uznáním, motivace a sebemotivace k rozvoji, odhalení rezerv na základě poskytování zpětné vazby, negativní zpětná vazba, co by zpětná vazba neměla obsahovat
- využití koučovací procesů a technik při poskytování zpětné vazby a tvorbě pracovních a rozvojových cílů
- jak říkat v motivačně-hodnotícím rozhovoru „nepříjemné věci“?, prospěšná kritická, negativní zpětná vazba versus nepříliš užitečná kritická, negativní zpětná vazba, zařazení kritické části v rozhovoru, její fáze, práce s emocemi a námitkami hodnoceného, přeladění, projednávání nepříjemných osobních záležitostí, technika vedení rozhovoru – odpovědnost za motivačně-hodnotící rozhovor, pravidla pro vedení rozhovoru, jak správně zacházet s námitkami, technika aktivního naslouchání jako stěžejní pilíř efektivnosti rozhovoru, technika kladení otázek
Kompetenční model školy
- náhled na současnou situaci a potřeby v oblasti řízení výkonu lidí a rozvoje jejich kompetencí, definice současného stavu a požadavků na budoucí výkon
- vytvoření nové koncepce a obsahové náplně popisů pracovních míst a specifikace pracovního místa podle aktuálních potřeb – pokud to bude žádoucí
- definice kompetenčního modelu pro každou typovou pozici (pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci)
- nalezení způsobu měření kompetencí
- vytvoření vazby z popisu pracovních míst a kompetenčního modelu do systému hodnocení zaměstnanců, popř. odměňování (revize – tvorba hodnotícího formuláře, dohody o pracovních a rozvojových cílech, vazba systému hodnocení na odměňování, metodika hodnocení, apod., kariérové plánování)
Nácvik vedení hodnotícího rozhovoru dle specifických kritérií a metodiky školy
Osobní rozvoj lídra
1 den, 8 výukových hodin
termín: 15.10.2025
Cíl
- lepší porozumění a poznání sebe sama a toho, jak působím na druhé lidi, eliminace chyb při posuzování spolupracovníků, díky tomu jejich lepší poznávání a hodnocení, vlastní posouzení úrovně klíčových manažerských kompetencí a schopnost zaměřit svůj další rozvoj na ty stránky osobnosti, které ještě nedosahují požadované úrovně
- znalost silných a slabých stránek dle kompetenčního modelu lídra/ředitele školy, aktivní práce na vlastním rozvoji díky individuálnímu koučinku
- posílení zralosti osobnosti, sebepoznání, nadhledu a charisma i autority osobnosti ředitele školy/zástupce ředitele školy
- získání jednoduchého návodu, jak najít společný jazyk s druhými lidmi a zlepšit mezilidské vztahy se svými kolegy, přáteli a blízkými
Obsah
Sebepoznání jako elementární předpoklad úspěšné komunikace a budování vztahů s druhými lidmi, poznávání druhých
- zdroje sebepoznání, zdravé sebepojetí, osobní potenciál, kompetenční model ředitele školy, Johari okénko, vlastní hodnota člověka, první dojem, únik od nepříjemných pocitů, práce s prožitky ve vztahu k ostatním
- dosahy sebepoznání do komunikačního chování jedince, poznávání druhých
Kompetenční model manažera
- kompetence a její složky, vyžadované manažerské kompetence, rozvoj manažerských kompetencí, manažerské role a typy
Management osobního rozvoje
- identifikace silných a slabých stránek, možnosti sebeřízení, základní principy koučování, supervize, plánování osobního rozvoje, kladení si postupných cílů a jejich vyhodnocování
Development centre se zpětnou vazbou k výsledkům, vytvoření individuálního plánu osobního rozvoje jako vstupních cílů do koučování
Individuální koučink zaměřený na identifikované rozvojové oblasti ředitele školy/zástupce ředitele
Týmová práce II. – Belbinovy týmové role
1 den, 8 výukových hodin
termín: 12.11.2025
Cíl
Teorie týmových rolí britského sociologa Mereditha Belbina nás uvede do světa vzájemné spolupráce, ale i složité chemie vztahů mezi různými členy týmu. Jde o celosvětově využívaný princip diagnostiky a práce s týmem. I vy se dozvíte své hlavní týmové role, čím sami týmu přispíváte a kde je užitečnější přenechat iniciativu ostatním členům týmu. Pochopíte, proč je důležité mít tým co do zastoupení týmových rolí vyvážený, jaké akce byste měli podporovat, jak v týmu ladit proaktivitu, týmovou atmosféru i výsledky. Kromě vlastního sebepoznání Vám kurz přinese celou řadu vhledů do složité problematiky lidských vztahů při práci v týmu a nabídne nástroje, jak týmovou práci ve škole posilovat.
Obsah
Úvodní vstup do teorie – Belbinova teorie týmových rolí, podrobné představení všech 9 týmových rolí, jejich vztahů, silných stránek i přípustných slabin, síla týmu, vyvážení týmu, dosahy pro naši společnou práci
- aktivita demonstrující plusy a mínusy týmové práce, využití krátkých interaktivních cvičení k nalezení a potvrzení vlastních týmových rolí i rolí kolegů v týmu
Dynamicsy a problem solvingové aktivity – zážitková cvičení k posílení týmových procesů s hlubší zpětnou vazbou jak individuální, tak týmovou a s využitím znalostí týmových rolí v praxi, při plnění konkrétních týmových úkolů
Individuální a týmové zprávy, jejich interpretace, vyváženost týmových rolí v týmu, slabá místa týmu, poradenská pomoc při zvyšování příspěvků jednotlivých členů týmu i týmu jako celku – práce s celou skupinou účastníků po individuální konzultaci k výsledkům
Opačné týmové role, produktivita týmu, možnosti jejího zvyšování
- zaměření na tým, úkol a jednotlivce, plnění úkolu dle výkonových ukazatelů, růst výkonnosti na základě znalosti týmových rolí a jejího efektivního využití v procesu výroby, zaměření na silné stránky členů týmu a účinné vedení, skupinová zpětná vazba na základě prvotního sebehodnocení týmu
Doporučení pro práci týmů, pro zefektivnění komunikace mezi jednotlivými členy týmu, pro vůdce týmu, jaké manažerské styly by měl v týmu uplatňovat, apod.
Lektoři

Ing. Mgr. Ilona Mičková, PCC
Majitelka, lektorka a konzultantka managementu, profesionální certifikovaný kouč
» více informací
Ing. Marcela Hirš
Lektorka, mentorka, konzultantka managementu a certifikovaný kouč
» více informacíMentoři

PhDr. Lech Nierostek, Ph.D.
» více informací
Mgr. Miroslav Všetečka
» více informací
Mgr. Renáta Fialová
» více informací
Mgr. Bc. Martina Holubová
» více informacíPro více informací o kurzu nás neváhejte kontaktovat:
ilona.mickova@proudaktivit.cz+420 720 402 520